Hogere uitgaven aan verse groenten en fruit

Hogere uitgaven aan verse groenten en fruit

Door een hoger prijsniveau steeg de supermarktomzet in Nederland van verse groenten en fruit in 2010 met 7 procent naar bijna € 3 miljard. Ook in de eerste zestien weken van 2011 hebben supermarkten 7 procent meer omgezet met verse groenten en fruit. Dit blijkt uit monitoring door het Productschap Tuinbouw.

Groot aandeel supermarkten
Verse groenten waren in 2010 duurder dan in 2009. De Nederlandse consument moest voor een kilo verse groenten gemiddeld ruim 7 procent meer neertellen. Het supermarktkanaal is goed voor bijna 90 procent van de consumentenuitgaven aan verse groenten. Albert Heijn heeft een marktaandeel van 38 procent voor verse groenten. Hierna volgen Superunie (28%) en C1000 (11%). Bij vers fruit spelen de markt en groentewinkel een belangrijkere rol dan bij verse groenten. Iets minder dan 80 procent van de totale besteding aan vers fruit wordt bij de supermarkt gedaan. In 2010 zijn er 16 procent meer landelijke supermarktaanbiedingen met verse groenten geweest dan in 2009. Ook bij vers fruit nam het aantal acties met 16 procent toe.

Stijging eerste 16 weken 2011
In de periode van 1 januari tot en met 24 april 2011 (week 1-16) hebben Nederlandse supermarkten voor €972 miljoen aan verse groenten en fruit verkocht. Dit is 7 procent meer dan in dezelfde periode in 2010. De omzet van verse groenten steeg met 5 procent, terwijl aan vers fruit 11 procent meer is uitgegeven. Bij groenten steeg de omzet ten opzichte van vorig jaar vooral van tomaat, ui, paprika en ijsbergsla. Er werd door de consument minder besteed aan producten als broccoli, andijvie en zuurkool. De hogere supermarktomzet van fruit in de eerste 16 weken van 2011 komt vooral op het conto van appels, bananen, kiwi’s, peren en aardbei.

Conserven en diepvries
Nederlanders gaven in 2010 in de supermarkt bijna € 200 miljoen uit aan groenteconserven. Sperziebonen in pot of blik zijn het populairst, gevolgd door doperwten en wortelen De omzet van sperziebonen daalde in 2010 met bijna 10 procent, terwijl de uitgaven aan doperwten en wortelen stabiel bleef. Ruim 40 procent van de supermarktomzet van diepvriesgroenten kwam in 2010 op het conto van spinazie.

Ananas in blik of pot is de meest gekochte vruchtenconserven. Hierna zijn de fruitcocktail en perziken de populairste producten binnen geconserveerd fruit. De omzet van vruchtenconserven daalde met 6 procent ten opzichte van 2009.

Wilt u meer weten?
Voor meer informatie over het project “Marktmonitor Groenten en Fruit Nederland 2011” (PT 2011-47) kunt u contact opnemen met Rochelle Schutter, r.schutter@tuinbouw.nl, Wilco van den Berg, w.vandenberg@tuinbouw.nl. Rapporten zijn voor sectorgenoten, via MijnPT, gratis te downloaden of aan te vragen bij John Claassen via telefoonnummer 079 – 34 70 633 of per e-mail info@tuinbouw.nl.

Zoeken in dossier