Zachtfruit is om te verwennen èn gezond

Zachtfruit is om te verwennen èn gezond

De consument koopt zachtfruit (aardbeien, bessen, frambozen en bramen) vooral voor het verwennen en genieten, en daarnaast ook vanwege de positieve gezondheidseffecten. Verder hoort zachtfruit bij tradities, zoals aardbeien in de zomer, en bij feestelijke gelegenheden het hele jaar door. Tenslotte wordt zachtfruit ook graag gekocht om te gebruiken bij een gerecht zoals ijs of taart. Dit komt uit onderzoek naar voren dat door het Productschap Tuinbouw is uitgevoerd.

Toename zachtfruitverkoop
Nederlandse consumenten hebben in de afgelopen drie jaar in de supermarkt ruim een kwart meer uitgegeven aan zachtfruit, de zachtfruitomzet bedroeg in 2008 € 88 mln. De aardbei is het meest favoriete zachtfruit met een omzet van € 70 miljoen in 2008. Blauwe bessen, bramen en frambozen zagen in 2008 hun verkoop ook flink toenemen vergeleken met voorgaand jaar met respectievelijk 45%, 37% en 21%. De supermarktomzet van rode bes bleef in de afgelopen jaren redelijk stabiel.

Supermarktomzet van zachtfruit in Nederland, in € miljoen

Bron : PT/Nielsen 2006 2007 2008
Aardbeien 55,8 61,1 69,7
Frambozen 6,3 7,8 9,5
Blauwe bessen 2,5 3,1 4,5
Rode Bessen 3,5 2,9 3,0
Bramen 1,6 1,2 1,7
Totaal 69,7 76,2 88,4

 

Albert Heijn is veruit marktleider voor de verkoop van zachtfruit. Hebben zij voor de verkoop van aardbeien een supermarktmarktaandeel van 38%; voor blauwe bes, bramen en frambozen ligt dit op ruim driekwart. Naast de supermarkt, wordt zachtfruit ten opzichte van de totale fruitgroep relatief veel gekocht op de markt of bij de groenteman.

Aardbeien meest populair
Van de Nederlandse huishoudens koopt ruim tweederde wel eens aardbeien. De aankopen van andere zachtfruitsoorten liggen een stuk lager. Zo kocht in 2008 13% van de huishoudens frambozen, 10 % weleens rode bessen en voor blauwe bes en bramen kwam dit nog lager uit op respectievelijk 6% en 4%. De blauwe bes en framboos zijn de afgelopen jaren populairder geworden bij de consument.

Gepensioneerden zijn erg belangrijk voor de aankoop van zachtfruit in Nederland, zij hebben een aandeel van bijna 40 procent in de totale huishoudelijke aankopen. Op de tweede plaats staan de  gezinnen met kinderen die goed zijn voor éénderde van de huishoudelijke aankopen van zachtfruit. Alleenstaanden eten relatief weinig zachtfruit.

Nieuwe promotiecampagne zachtfruit Nederland
De resultaten van het onderzoek zijn  dinsdag 9 juni gepresenteerd aan de Stuurgoep Zachtfruit, die in samenwerking met het GroentenFruit Bureau zich buigt over een nieuwe promotiecampagne voor zachtfruit.

Wilt u meer weten?
Voor meer informatie over het project “Product-info en kopersgedrag zachtfruit Nederland” (PT 2009-20) kunt u contact opnemen met Wilco van den Berg, w.vandenberg@tuinbouw.nl. Rapporten zijn voor sectorgenoten, via MijnPT, gratis te downloaden, of aan te vragen bij John Claassen via telefoonnummer 079 – 34 70 633 of per e-mail info@tuinbouw.nl.

Zoeken in dossier